Thursday, March 17, 2016

Berhati-hati di waktu gawat. Oleh Dzulfariz bin Azman


Gambar dari http://www.1malaysia.biz/gerhana-matahari-mungkin-bawa-petanda-musibah-jabatan-mufti-johor/
Saya menulis ini khas kepada ahli Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia khasnya, kepada mereka yang berminat mengenai ekonomi yang telah masuk ke zaman kegawatan, amnya supaya anda tahu hala tuju sebenar kita dan tidak gentar akan ujian-ujian Allah.

Seperti tahun 1994, permulaan sistem kegawatan yang berlaku selama 7 tahun, tahun 2014 adalah satu permulaan sistem kegawatan ulangan kepada tahun 1994. Sistem yang berulang ini berlaku dalam tiga fasa, ketiga-tiga fasa itu mengambil masa 7 tahun.

Sekiranya anda telah bekerja tahun 1994, anda boleh ingat peristiwa tahun tersebut sehingga kita benar-benar gawat tahun 1998. Sekiranya anda masih belajar pada waktu itu, atau lebih muda dari itu anda mungkin perlu bertanya kepada orang lebih berpengalaman, kerana gawat adalah sesuatu yang amat ditakuti. Kata Asian Development Bank , krisis ekonomi seperti tahun penghujung 1990an (dari tahun 1994-2001) mempunyai  lebih  kesan ekonomik  jika dibandingkan dengan tsunami dalam tahun 2006. Di Amerika Syarikat, krisis tahun 2008 mempunyai kesan yang lebih besar jika dibandingkan dengan serangan di Menara berkembar Pusat Dagangan Dunia pada 11 September.

SURAH YUSUF.

Tahun 1994 dan 2014 adalah mungkin sistem yang disebut dalam Al-Quran surah Yusuf seperti berikut:-

Yusuf menjawab: "Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan. (Yusuf 12:47)

Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun kemarau yang besar, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan baginya; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan (untuk dijadikan benih).(Yusuf 12:48)

"Kemudian akan datang pula sesudah itu tahun yang padanya orang ramai beroleh rahmat hujan, dan padanya mereka dapat memerah (hasil anggur, zaitun dan sebagainya)".(Yusuf 12:49)

Kemarau yang panjang iaitu selama 7 tahun, itu mungkin bermaksud sistem gawat selama 7 tahun yang mana dipercayai telah pun bermula. Kita digalakkan menyimpan seperti “gandum yang diketam pada tangkainya” sebelum tarikh ini. Waktu ini permulaan gawat, jangan dihabiskan semua yang ada pada kita, dan berjimatlah.  Jangan dilaburkan dalam perniagaan kecuali yang menguntungkan dalam keadaaan gawat.

MLM mempunyai beberapa sebab untuk menarik anda masuk ke dalam programnya. Ada yang baik, ada yang setakat program. Ada yang hanya melabur dalam forex atau pasaran hadapan dan menjanjikan pulangan yang baik. Ada yang melabur di luar Malaysia, seperti di Eropah, negara yang tidak gawat mahupun di Mekah, tempat yang tidak mungkin gawat. Saya katakan anda kena berhati-hati, sekarang ini ada terlalu banyak sebab untuk anda habiskan wang yang ada. Apabila semua telah habiskan wang mereka, baru terjadi kegawatan yang sebenar.

Pada tahun 2016 ini adalah masih permulaan kepada sistem kegawatan tahun 2014 sebagaimana ia bermula tahun 1994 dahulu. Tahun 1994 adalah masa apabila indeks FBMKLCI mencatat bacaan tertinggi begitu juga tahun 2014. Tahun inilah kita kena berjimat bukan berboros. Simpanlah dalam bentuk yang tidak diganggu oleh kegawatan, seperti simpan dalam duit emas dan bukan ringgit Malaysia.

Menurut Barry Eichengreen, Professor Ekonomi di University di California, Berkeley, krisis ekonomi ditaksirkan sebagai gangguan terhadap pasaran kewangan yang terdiri dari biasanya kejatuhan harga aset , ketidaksolvensi terhadap penghutang dan juga pengantara seperti bank menyebar ke dalam sistem kewangan dan mengganggu   keupayaan pasaran untuk  memperuntukkan modal.

Apabila pasaran jatuh, bank susah nak bagi pinjaman berdasarkan harga saham. Bank akan susah juga hendak beri pinjaman atas perumahan apabila rumah juga jatuh. Bank mempunyai banyak “Non Performing Loans” dan ini semua akan menggugat keupayaan pasaran untuk memperuntukkan modal.

Saya percaya ramai ahli-ahli kita masih berduit. Setidak-tidaknya mempunyai harta untuk dijadikan aset.  Simpanlah harta anda dalam bentuk yang boleh melindungi dari hakisan nilai dalam Ringgit Malaysia. Simpanlah dalam Emas. Saya tidak tahu saudara boleh faham atau tidak apa yang saya tulis, faham setakat mana tetapi untuk keuntungan saudara sendiri, jangan diboroskan duit yang ada dan jangan disimpan dalam Ringgit Malaysia tetapi simpanlah dalam emas.

BIBLE, IMAMAT.

Dalam Bible ada larangan dalam bab Imamat yang ditentukan kepada Yahudi daripada bercucuk tanam pada hari Sabtu, tahun Sabtu dan Sabbath Sabtu. Sabtu bermaksud yang ke tujuh dan Sabbath bermaksud tujuh tahun. Juga bermaksud “satu Sabbath, tujuh tahun, yang tidak boleh bercucuk tanam” atau “satu Sabbath yang gawat”.

Dalam Al-Quran juga ada mengatakan dalam surah Al-A’raaf,

Dan bertanyalah kepada mereka  mengenai bandar yang letaknya di tepi laut, semasa mereka melanggar larangan pada Sabtu (ketujuh), ketika datang kepada mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan  mereka, yang kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka kerana mereka sentiasa berlaku fasik.(Al-A'raaf 7:163)

Dikatakan pada Sabtu tanpa perkataan hari atau ‘yauma’ menunjukkan juga tahun dan Sabbath yang ke tujuh. Ingatlah sistem gawat kita mengambil masa tujuh tahun.  Ada tiga perkataan sabtu dalam ayat tadi dan hanya dua yang mempunyai perkataan “yauma”. Ada tujuh perkataan Sabtu dalam Al-Quran.

Ada beberapa perkara yang perlu diambil  tahu.

1) Pelaburan mesti untuk jangka PENDEK, Jangka panjang akan rugi. Kurangkan jumlah pelaburan anda samada saham, unit trust, ASB, Futures dan lain-lain.
2) Simpan dalam Emas dan bukan Ringgit Malaysia.
3) Kurangkan pelaburan hartanah.
4) Kurangkan membeli kereta mewah.
5) Sekiranya anda berniaga, jangan bagi hutang.
6) Sekiranya berniaga, tukarkan loan stock atau sukuk perniagaan anda kepada saham biasa walaupun sukuk lebih murah. Sebagai pembeli adalah tidak digalakkan.

GERHANA MATAHARI.

Dalam Laporan Ringkas Gerhana Matahari di Negeri Johor, Jabatan Falak, Jabatan Mufti Johor, dijangka adakan ada Gerhana Matahari esok 9 March, 2016.  Gerhana Matahari membawa kepada tabsirah dan zikra. Ambil perhatian (tabsirah) bahawa ulangan kepada gerhana matahari pada tahun 1995 yang menyaksikan kemarau yang mengheret kepada wabak penyakit yang menyerang tanaman. Ambil peringatan (zikra) bahawa janganlah hendaknya sejarah berulang  kembali iaitu kemarau dan wabak penyakit.

Dari sudut ekonomi, wabak pengakit yang menyerang tanaman ialah sistem gawat seperti yang diceritakan dalam surah Yusuf dan dalam Bible bab Imamat. Jadi kita kena ambil perhatikan, dan ingatan pada tahun 1995, kali terakhir gerhana dilihat, kita sedang dalam musim gawat (1994-2001) dan kini March 2016, kita dingatkan lagi tentang perkara yang sama. Sama-samalah kita ingatkan betapa sukarnya musim gawat pada waktu it

Tuesday, February 23, 2016

Sekarang saya tidak gemar melaburkan wang KWSP ke dalam saham amanah sebab gawat mulai tahun 2014.



Sejak tahun 2014, ekonomi kita yang begitu rancak telah bertukar menjadi keadaan gawat sedikit demi sedikit. Saya sendiri tidak tahu waktu itu, tahun 2014 adalah kemuncaknya saham yang diukur melalui indeks FBMKLCI.

Ya tahun 2014 adalah tahun yang kita kena menyimpan, yang dikatakan oleh nabi Yusuf, saya berpendapat. Ia disebutkan di dalam Al-Quran.

Yusuf menjawab: "Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.
(Yusuf 12:47)

Tetapi, yang disuruh menyimpan itu adalah seperti gamdum yang masih ditangkainya. Seperti sesuatu yang tidak jatuh dimakan kegawatan negara. Itu adalah seperti melabur dalam emas.

Keadaan gawat, apa yang kita akan hadapi nanti sememangnya menakutkan. Mungkin satu sebab saya tidak galakkan orang melaburkan wang dalam perniagaan, sebab zaman gawat, masyarakat gawat, jenayah merata-rata. Baik disimpan dalam bentuk emas, emas sahaja yang naik harga dan kenaikkannya banyak.

Melabur, mungkin pelabur dengan saya di public mutual ramai yang melalui KWSP, ada banyak dana, ada dana yang boleh ke luar negara jika kita takut gawat dalam negara, tetapi cuma 30% (paling tinggi) dapat dilaburkan di luar negara. Itu jika anda guna duit KWSP. Tidak sampai satu daripada tiga.

Sekarang ni dah mula ramai orang menganggur, yang kerja bank dapat VSS, yang kerja kilang pun VSS, yang kerja "oil and gas" pun VSS. Orang sudah merungut susah nak buat perniagaan. Semua susah kecuali anda simpan duit yang ada dalam emas. Saya ada cadangan emas yang lebih murah dari persatuan kedai emas, boleh whatsapp no 011-25158015, atau pergi ke http://emas.pakarsaham.com.

Sebab itu, ramai pelanggan unit trust di bawah saya yang dah buat jualan atau "repurchase". Tidak ada 'keuntungan' bagi agen, tak payahlah nak tunggu dia datang jumpa anda untuk buat repurchase. Jadi satu cadangan saya sekitanya anda mahu buat repurchase adalah mohon Public MutualOnline. Boleh mohon di Public Bank dengan membawa Kad Pengenalan dan sekiranya anda kad ATM Public Bank, boleh mohon lalu mesin ATM di Public Bank. Bila sudah ada ID, dan password, boleh jual balik secara online.

Saya tidak mencadangkan anda buat repurchase atau jualan, tetapi jika anda hendak, mohonlah Public Mutual Online.


Thursday, February 4, 2016

Kegawatan Pelaburan Unit Trust melalui KWSP.



Ini adalah artikel yang mungkin berat sebelah, kerana saya mempercayai kegawatan sudah bermula sejak tahun 2014 lagi bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di China dan beberapa negara yang lain.

Kenapa saya kata tahun 2014? Sebab itulah zaman indeks tertinggi.

"Kalau begitu, lagi bagus sekarang, dah murah." anda mungkin tertanya.

Kita dalam sistem kegawatan, iaitu 7 tahun kemelesetan dan kegawatan dikaji dari kemarau dari surah Yusuf. Juga ayat ayat bible terutama dari ayat imamat. 7 tahun itu bukan semuanya turun, ada setahun dua yang ia akan naik tetapi dalam 7 tahun, ia akan menurun.

Sekarang baru kemelesetan dalam pasaran saham belum masuk kegawatan. Sistem kegawatan itu 7 tahun terdiri dari kejatuhan saham dan kegawatan. Kegawatan nanti pasaran saham akan lebih banyak turun.

Sebelum ini, saya pernah cerita pasal syarikat Naza, sekarang ini syarikat petroleum telah banyak buang pekerja. Hingga taraf bank pun merasai kemelesetannya. Ada yang asset kurang untuk menampung setiap ringgit pendepositnya.

Pelaburan dalam dana yang dibenarkan untuk melabur oleh KWSP, saya rasa pada pendapat saya yang bodoh ini tidak berbaloi kerana majorotinya dilabur di Malaysia. Cuma sedikit sahaja di luar negara, dan banyak juga di negara yang dalam 'sistem kegawatan'. Sekiranya simpanan anda masih berada dalam mana-mana syarikat unit trust (bahasa yang mudah difahami), buatlah keputusan yang terbaik.

Ada masa saya galakkan unit trust (lihat posting bertahun yang lepas). Ada masa saya galakkan pelaburan masa pendek sahaja dan tidak menggalakkan pelaburan jangka panjang. Ada masa saya amat menggalakkan pelaburan emas seperti sekarang ini.

Kalau beli emas, jangan beli di kedai emas, harga dah tinggi. Belilah dengan harga rendah dengan ketulinan yang terjamin. Belilah dengan sekecil 1 gram. Ataupun anda boleh semak http://emas.pakarsaham.com

Friday, January 29, 2016

RSI petunjuk yang penting semasa fasa gawat bagi yang melabur dalam saham.

Assalammualaukum.



RSI adalah petunjuk untuk untuk kekuatan saham untuk sama kini. Semestinya lagi kuat RSI nya, semakin kuat sahamnya, yang lebih penting bagi pelabur yang jangka pendek. Pelabur yang jangka pendek akan menggunakan setidaknya RSI > 50 sebelum masuk melabur. Pelaburan menggunakan jamlah hari dalam RSI yang lebih pendek, bermakna lebih laju pergerakan RSI nya.

RSI biasa menggunakan 14 hari tetapi saya menggunakan RSI 7 hari sahaja. Dan saya letakkan RSI > 50 sebagai tanda, yang mana secara asalnya ia adalah RSI < 30. RSI <  30 itu boleh digunakan untuk jangka panjang, tidak sesuai untuk pelaburan jangka pendek.

Kenapa nak guna jangka pendek? Sistem kegawatan adalah, ikut pendapat saya secara peribadi, adalah kegawatan 7 tahun, mengikut kata nabi Yusuf adalah kemarau yang 7 tahun lamanya. 7 tahun ini adalah dikira kejatuhan dan kenaikan sementara yang mungkin sepanjang setahun dua. Ia bermula dengan kemelesetan dan seterusnya dengan kegawatan atau 'panik'.

Tahun 2014 adalah sama dengan tahun 1994 dahulu. Anda boleh jangkakan untuk 7 tahun selepas tahun 2014. Dalam fasa ini, pelaburan yang menguntungkan adalah pelaburan dalam emas. Ataupun pelaburan jangka pendek kerana pelanburan jangka panjang akan rugi, kebanyakkannya.

Carilah kaunter yang MACD nya buy, untuk 7 hari, dan RSI>50 untuk 7 hari dan ingatlah jangka pendek iaitu dibawah 20 period.

Duit ringgit akan jatuh, dan emas akan naik, sebab duit ringgit jatuh. Saham pun jatuh. Pelaburan saham, biasanya menguntungkan untuk jangka panjang, tetapi kini ia akan jatuh dalam 7 tahun selepas tahun 2014.

Sekarang masa untuk melabur dalam emas. Sekiranya anda tahu ringgit akan jatuh, tentulah ada cara  anda hendah mendapat cara untuk mengambil keuntungan. Dalam siri akan datang saya akan beritahu caranya.

Kalau berminat nak labur dalam emas, anda boleh pergi ke Maybank atau Public Bank dan beli dalam akaun tetapi sekiranya anda hendak beli emas dengan harga lebih murah dari kedai emas dan tidak menanggung rugi besar anda boleh klik http://emas.pakarsaham.com atau http://www.facebook.com/lubukemas1gram




Tuesday, January 26, 2016

Berminat beli Emas

Anda peminat EMAS???
Anda mahu mengumpul EMAS???
Atau anda ingin menjadi peniaga EMAS???
Berita baik!!!
Kami sedang mencari Agen dan Stokis EMAS di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak, Singapura dan Brunai.
Bonus 2X sebulan
Pendapatan tanpa HAD!!!
Daftar sekarang untuk mendaparkan EMAS 999 secara percuma..
Beli dengan harga murah dan jual semula harga semasa.
BERMINAT??
Tinggalkan no watsaap anda utk saya add ke grup EMAS' bagi sessi soaljawab...
JOM BERNIAGA EMAS

http://emas.pakarsaham.com





Tengok artikel-artikel ni




Hartanah bagaimana?


Untuk fasa gawat, mungkin dari 2014 hingga 2021, hanya emas yang digalakan labur. Tapi hartanah bagaimana?

Hartanah kita guna untuk kepentingan peribadi seperti sebuah rumah adalah digalakkan tetapi tidak perlu sampai 2 buah, satu buat sewa atau homestay. Kenapa? Sebab harga rumah juga akan jatuh. Di Amerika Syarikat pada tahun 2008, iaitu waktu gawat di Amerika Syarikat, dia sebut keruntuhan sub prima yang bermaksud hartanah lah tu. Tahun 1998 di Malaysia pun begitu juga. Sebab apa?

Waktu itu, sekiranya kita ada hartanah untuk disewakan, belum pasti kita tahu bahawa orang yang menyewa mampu bayar tiap-tiap bulan tanpa miss. Bermakna waktu orang ramai yang tidak bekerja, waktu itu kita berhati-hati untuk memdapat penyewa.

Tapi bukankah hartanah itu makin lama makin sikit, tanah banyak tu juga. Ya tapi kalau ramai yang dah memiliki 3,4 biji rumah mungkin akan jual separuh dengan jualan yang rugi.

Kalau rugi, buat apa jual?

Anda menang berfikiran dengan cara yang diterima akal tetapi mungkin dia tidak cukup asset nak tampung kos kehidupan yang semakin naik. Mungkin bank yang paksa jual sebab harga hartanah tidak menampung pinjaman. Dan beberapa kemungkinan yang lain.

Kalau anda hartanah yang kita tak duduk, juallah sementara harganya belum turun. Dan belilah emas. Emas dijangkakan akan naik dalam tempoh 7 tahun yang gawat ini. Dalam Surah Yusuf, kita disuruh untuk menyimpan, dan simpan gandum di tangkainya, bukan dibiarkan dalam ringgit yang terus turun.

Saya bukan mencari untuk dengan menjual melalui sistem ini, tetapi mengelakkan saudara-saudara saya dari kerugian. Kerugian masih boleh dikurangkan dengan cara beli emas. Emas boleh dibeli dengan harga murah, lebih murah daripada kedai emas dan dapat ketulinan yang asli, dari seberat 1 gram dan dapat jual semula dengan spread yang rendah. Klik di sini.

Adakah anda jenis yang tunggu.

Belilah emas, sebab yang lain kebanyakkannya turun harga.


Sekarang ini masa beli "Emas". Tak paah beli saham dalam negara, tak payah ASB, tak payah beli dari perunding amanah saham macam saya, tak payah labur kat Bursa Saham kecuali jangka pendek. Itu pendapat saya sebagai remisier dan juga unit trust consultant. Pelik? Tapi benar.

Musim gawat duit kita ekan menjunam jatuh. Harga emas akan naik bukan sebab apa, sebab duit kita turun. Nak tahu harga emas naik lagi kita lihat duit kita turun lagi tak.

Saya sudah aktif dalam saham sejak 1992 dan jadi remisier dalam tahun 1996, sudah banyak fasa pelaburan yang sudah saya lalui, dari fasa rancak, fasa gawat dan fasa waspada. Dari tahun 1994 -2001 itulah fasa gawat. Ramai yang ingat 1997/1998 itu gawat, tapi ia bermula dari tahun 1994 dilihat dari pasaran saham.

Tahun 2014, lagi satu fasa gawat gawat telah bermula saya saya jangka tahun 2017/2018 akan jadi gawat macam tahun 1998. Dari surah Yusuf, saya jangka ia akan berlaku selama 7 tahun dengan beberapa kenaikan kecil.

Emas, mempunyai kenaikan pada paras biasa semasa fasa waspada dan fasa rancak tetapi mempunyai kenaikan yang tersangat tinggi pada fasa gawat. Saham pula sebaliknya. Lembaga Tabung Haji hari ini ada kemunkinan menghadapi masaalah di mana pada akhir September 2015, nilai assets hanya cukup untuk membayar tidak lebih daripada 98 sen bagi setiap ringgit nilai liabiliti. Kemungkinan ia memerlukan bantuan kerajaan, dengan berhadapan dengan risiko pengeluaran secara besar-besaran di mana 75% keseluruhan deposit cuma dipegang oleh 5 peratus. Apa akan jadi sekiranya 5% ini berhasrat untuk keluar dari jadi pendeposit Tabung Haji?

Antara sebabnya, ada kemungkinan risabnya dalam bentuk saham-saham, yang dijangka terus turun. Mengapa?

Sebab fasa ini fasa gawat. Banyak lagi syarikat yang akan masuk ke dalam era kegawatan. Tidak ada pelaburan jangka panjang kecuali emas dan syarikat yang pelanggannya berada di negara yang tidak gawat sahaja yang boleh memberi keuntungan lumayan. Anda boleh labur walau 1 gram emas di sini. 

Pelaburan pasaran saham di Malaysia, dikira dari indeks FBMKLCI telah jatuh sejak tahun 2014. Sama seperti tahun 1994 di mana saham jatuh tetapi keluaran dalam negara kasar berada dalam keadaan yang memberansangkan. Pasaran jatuh tetapi emas tidak jatuh malah ia meningkat dengan banyak. Yang meningkat dengan banyak itu belum lagi terjadi, adakah anda hendak tunggu ia terjadi baru melabur dalam emas.

Saya berikan anda satu teknik untuk melabur dengan baik, harga di bawah harga kedai emas, dari 1 gram (1/2 gram pun boleh), ketulenan 999.9 dan pembelian balik yang didak merugikan. Anda boleh buat duit jual emas. Klik di sini.

Saya akan ulas pasal fasa gawat, fasa waspada dan fasa rancak pada siri yang lain.




Wednesday, January 20, 2016

Musim gawat digalakkan beli emas.

Senangnya beli emas.



Mungkin anda kata "kalau beli kat bank, atas kertas je, memanglah senang".

Tidak. Saya bermaksud emas secara fizikal. Yang anda nampak emasnya. Klik di sini untuk terus mendaftar sebagai ahli atau di sini untuk maklumat lanjut dari web laman web dia.

Kebanyakkan emas dijual dalam kuantiti minima misalnya 10 gram untuk bar. Di sini saya boleh membeli emas berjumlah 1 gram yang berharga biasanya kurang dari RM 200.00 mengikut harga pasaran. Ini membolehkan saya membeli seberapa banyak dikehendaki.

Ya sekecil 1 gram.


Harga dia macammana?
Harga memang best sekali.
Macammana?

Saya beli mengikut harga ahli yang murah berbanding kedai emas yang menjual mengikut harga persatuan. Misal pada hari ini emas 999.9 yang dijual pada harga RM195, saya boleh dapat dengan harga 175 sahaja. Itulah nama beli emas.Kita boleh niaga emas.

Satu lagi anda boleh jual baik emas dengan spread mungkin kurang dari 10%. Anda pernah rugi banyak apabila menjual emas anda? Itu perkara biasa di kedai emas. Di sini anda oleh kerugian hanya 10 peratus untuk bar emas 999.9

Kalau anda tidak hendak jual tetapi anda simpan di kedai ar-rahnu dan pinjan duit. Itu pun boleh.

Kalau tahun 1994 saya katakan tahun permulaan sistem gawat, bagi saya tahun 2014 bermula lagi satu sistem gawat. Tahun 1994 mula pasaran saham turun dari paras tertingginya sama juga 2014 merupakan paras tertinggi. Gawat ini mempunyai 3 siri kejatuhannya dan tahun 2014 adalah salah satu. 3 siri kejathan sehingga 7 tahun sistem kegawatan. Dari tahun 2014, emas telah naik tetapi tidak mendadak.Lagi 2 sessi kejatuhan pasaran saham, emas dijangka akan naik mendadak yang anda fikir tidak masuk akal.

Adakah anda fikir KDNK positif itu tidak meleset? Anda kena ubah definasi kemelesetan supaya anda akan dapat kemelesetan dan kegawatan itu untuk 7 tahun seperti yang dikatakan oleh surah Yusuf. Surah Yusuf yang mencadangkan gawat itu 7 tahun lamanya juga memberitahu kita supaya simpan gandum pada tangkainya.

Yusuf menjawab: "Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkainya; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan. (Yusuf 12:47) 

Ini bermakna jangan disimpan pada duit yang jatuh harganya tetapi pada emas yang lebih stabil. Sebenarnya bukan emas yang naik harga tetapi duit kita yang turun harga.

Besedialah untuk sistem gawat yang mana harga emas naik berganda-ganda. Simpanlah emas anda sekarang.

Sekiranya anda masuk menjadi ahli melalui laman web ini, saya akan masukkan anda ke dalam laman group rahsia facebook.com saya yang juga terdapat tip-tip dari pasaran saham.

--Dzulfariz Azman

Thursday, September 17, 2015

Fibonacci - Mungkinkah saham bertambah baik untuk '2nd liner' dan 'small caps'

17 Sepember 2015.

Saya pernah sarankan ketika pasaran turun dengan banyak sekali, kita patut gunakan gelobang fibonacci untuk mencari di mana a akan naik semula selepas kejatuhan.


Setakat hari ini, Gelombang Fibonacci seperti di atas. Garis 62% dan 50% adalah jangkaan kenaikkan paras kali pertama dan kali kedua. Kita dapati ia telah melepasi garis 50%. Ini pula telah memberikan gap dari 1656 hingga 1669. Seperti anggapan saya, untuk indeks, dan hanya untuk indeks, semua gap hendaklah ditutup dalam 1 1/2 tahun.

Untuk itu saya menjangkakan untuk jangka pendek, indeks akan turun berhampiran dengan garis fibonacci 50% iaitu 1642 ataupun menutupi gap pada 1656.

Ingat juga, kita masih ada gap pada 1722 -1723 yang masih belum ditutup yang mana saya difikirkan bahawa pasaran akan naik ke aras situ.

Ini hanya untuk indeks dan ingat indeks kita dari kaunter 'blue chip'. Saya masih berpendapat '2nd liner' adalah kelompok ke dua yang akan naik dan small caps akan jadi yang terakhir. Saya cadangkan anda lihat semula saham-saham 'blue chip' anda.














  

Tuesday, September 8, 2015

Kegawatan bermula.

Sebelum saya meneruskan, ingin saya menerangkan bahawa ini bukan satu nasihat cuma satu pendapat peribadi saya. Ianya mungkin berat kepada sistem kegawatan yang difikirkan bakal berlaku ataupun sudah berlaku di Malaysia. Untuk nasihat membeli atau menjual saham, saya cadangkan laman yang lain yang lebih sesuai  untuk itu.

Pertama, hendak saya takrifkan, kemelesatan yang saya lihat dari pasaran saham adalah apabila indeks jatuh dengan banyaknya (kalau boleh dibuat dalam nilai harga emas) dan diikuti oleh penurunan permintaan bagi barang-barang mewah seperti kererta mewah. Ianya boleh diterima oleh masyarakat dengan warasnya. Bagi saya kemelesatan ekonomi mungkin berlaku sewaktu Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menunjukkan ekonomi yang positif atau tidak.

Kegawatan pula adalah kemelesatan ekonomi yang lebih teruk di mana masyarakat sesebuah ekonomi akan hilang kewarasan berfikir tentang ekonomi atas sebab kemelesatan tadi. Ini juga disebut "panic".Kemelesatan dan kegawatan ini, selepas ini dipanggil 'sistem kegawatan' akan menyambil masa tujuh tahun seperti yang ditulis melalui perumpamaan musim kemarau yang amat buruk selama tujuh tahun semasa zaman Nabi Yusuf. Sistem kegawatan adalah zaman di mana manusia telah lupa dia kena menyimpan untuk tujuh tahun yang akan datang dalam bentuk seolah-oleh gandum yang masih ditangkainya.

Sistem kegawatan yang mengambil masa tujuh tahun itu tidak semestinya pasaran terus jatuh selama tujuh tahun tetapi mungkin ada kenaikkan sebanyak dua kali sebelum ia terus jatuh. Bermakna ada tiga kali kegawatan diselangi oleh dua kenaikkan dalam masa tujuh tahun.

Kemelesetan pada pasaran modal sudah bermula pada pertengahan tahun lepas iaitu tahun 2014 apabila indeks FBMKLCI berada di paras tertinggi 189X pada julai 2014 hingga tarikh saya menulis artikel ini.


Indeks FBMKLCI

Kemelesetan ini sama seperti tahun 1994 apabila berlaku kemelesetan pasaran modal dan berlaku kegawatan pada 1997 dalam sistem kegawatan tahun 1994 - 2001.


FBMKLCI tahun 1994 - tahun 1999

Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebenar pada tahun 1994 adalah 9.2% dan dalam pada tahun 2014 KDNK sebenarnya ialah 6%. Takut saya silap, lihat http://www.treasury.gov.my/pdf/ekonomi/le/9596/bab4.pdf. dan http://www.bnm.gov.my/files/publication/qb/2014/Q4/bm_p3.pdf.

Jadi kedua-dua permulaan sistem kegawatan ini, tahun 2014 dan tahun 1994 adalah positif dari sudut KDNKnya.

Jadi saya cadangkan anda ubah pemikiran anda sekiranya anda masih mempercayai bahawa pasaran modal masih positif. Saya percaya ianya akan positif untuk sementara sahaja sebelum ia turun semula. Ini cuma pendapat.

Pengurangan permintaan untuk barang Mewah seperti kereta mewah telah berlaku di Malaysia apabila Kumpulan Naza, pengeluar kereta Peugeot dan KIA di Malaysia, terpaksa menghentikan 255 para pekerjanya akibat kemerosotan jualan. Ini tidak hanya berlaku kepada Kumpulan Naza sahaja tetapi syarikat-syarikat kenderaan yang lain. Lihat http://www.treasury.gov.my/pdf/akhbar/2015/28ogos_kosmo3.pdf


Dari jualan kenderaan dari Malaysia, Indonesia dan Thailand juga merosot dari tahun 1995 ke 1997. 

Jualan kereta bagi Indonesia, Thailand dan Malaysia

Ramai yang akan menyalah kerajaan sekiranya berlaku kegawatan tetapi ia adalah kesilapan semua orang dalam ekonomi yang sama. Ia adalah silap kita, yang terlalu boros sehingga tiada simpanan yang dibuat. Ia telah diketahui bahawa sistem kegawatan akan berlaku setiap 49 tahun (tahun Yobel atau tahun Jubli) atau separuh dari itu iaitu 21 hingga 27 tahun. Ini dinyatakan dalam buku saya "Dua Sub Kitaran Hayat Ekonomi -Satu Kaedah Baru Dalam Memahami Pasaran Saham".

Waktu gawat nanti, bank akan susah untuk bagi pinjaman kerana susah hendak mencari orang yang berkemampuan untuk membayar balik pinjaman, ramai orang mencari pekerjaan sedangkan majikan hendak buang pekerja, ramai orang akan membuka restoran tetapi ramai orang suka masak sendiri di rumah. Harga barang biasanya naik tetapi orang pun tidak hendak membeli. Orang yang masih bekerja akan beruntung dan berusaha untuk tidak dibuang kerja oleh sebab itu kerja akan jadi lebih teruk dan gaji akan berkurangan.Orang yang mempunyai hartanah terpaksa menjualnya dengan harga murah untuk mengurangkan tanggungan. Rumah yang anda sewakan itu sukar untuk mendapat penyewa yang tidak liat untuk membayar. Kereta mewah di kedai kereta terpakai akan dijual dengan murah, dan digantikan oleh proton saga dan kancil yang lebih senang dijual. Ramai yang pergi bekerja menaiki motosikal tetapi mereka lupa yang percuri motosikal semakin berluasa di waktu itu. Ini adalah untuk anda bersedia menghadapi tempoh kegawatan nanti.

Sekiranya anda masih mempunyai duit di tangan, jangan simpan ia dalam bertuk wang ringgit tetapi simpanlah dalam bertuk emas sebagaimana disuruh simpan oleh Nabi Yusuf dalam keadaan gandum masih di tangkainya. Anda tidak perlu cari agen yang jual emas, pergi ke Maybank atau Public Bank untuk memudahkan kerja.


Sekian dahulu. 
Artikel ini asalnya untuk ahli Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia cawangan Johor Darul Takzim, dan dimuatkan di sini untuk pengetahuan umum.

--Dzulfariz Azman





Thursday, July 9, 2015

Penyembuhan Kanser

Vitamin B17, telah dijumpai oleh manusia lama dahulu. Ia bukanlah vitamin secara yang sah, tetapi khasiat yang amat penting. Vitamin B17 tidak terdapat pada makanan biasa, kecuali pada benih tumbuh-tumbuhan. Vitamin B17 juga tidak didapati dalam vitamin B komplek. Vitamin B17 terdapat di merata-rata tempat tetapi ianya dibuang begitu sahaja.

Vitamin B17 menghasilkan sejenis racun yang dinamakan cyanite, dengan izin, yang dipercayai oleh doktor-doktor dan cerdik pandai boleh membahayakan orang yang memakannya. Cygnite, dengan izin, menyebabkan unsur ini diharamkan oleh FDA (food dan Drug Administration), sebuah badan kerajaan yang mempromosi dan melindungi kesihatan di Amerika Syarikat.

Kes-kes antaranya pada  June 8, 1977 seorang budak  11 bulan, Elizabeth Hankin dari Attica diberi 5 biji tablet laetrile (bahan kimia yang sama seperi B17) dan terus pengsan dan 3 hari kemudian dia meninggal dunia.

Laetrile, dengan izin,  adalah dadah separuh sintetik yang dipatenkan  di Amerika Syarikat dan amydalin, dengan izin, adalah sesuatu yang sama seperti laetrile tetapi dari sumber semula jadi seperti biji benih dan kacang. Dalam artikel ini saya guna perkataan Vitamin B17 dan amydalin adalah serupa tetapi tidak laetrile kerana ianya adalah dadah.

Vitamin b17 ini diketahui amat merbahaya hanya jika ia bertemu dengan sel barah, iaitu ia akan mengeluarkan racun. Sel barah mengandungi  beta-glucosidase, dengan izin, yang mana akan bertindakbalas dengan Vitamin B17 dan akan menghasilkan cyanite, dengan izin,  yang beracun. Racun itu membunuh sel barah sahaja. Sel barah mengandugi 3000 kali lebih banyak beta-glucosidase, dengan izin.

Sekiranya banyak sel-sel barah maka lebih banyak cyanite, dengan izin, dihasilkan, maka adakah ini membahayakan si pemakan? Sebenarnya  tidak. Apabila cyanite, dengan izin, itu berjumpa dengan sel biasa ia akan bertukar kepada unsur-unsur yang lebih selamat. Anda buat konklusi anda sendiri.



Dalam buku “A world without cancer” tulisan G Edward Griffin mencadangkan kita makan 1 biji apricot sehari (bijinya apricot bukan sebiji buah apricot) untuk mengelakkan kita dari mengidap penyakit barah. Bermakna untuk orang sihat digalakkan memakan 1 biji sehari apatah lagi kalau kita mengidap barah. Saya cadangan sekurang-kurangnya kita makan 7 kali lebih dari orang yang sihat bagi pengidap penyakit barah. Penyakit barah ini senang diubati pada peringkat awal dan amat mudah untuk dicegah.

Biji Apricot mengadungi banyak vitamin B17. Selain biji Apricot kita boleh menggantikan dengan bahan-bahan dari jadual di bawah.( dalam milligram setiap 100 gram sukatan).

Biji Apricot
>500
Biji Apels
>500
Buckwheat
100–500
Biji Cherri
>500
Flax
100-500
Millet
100-500
Biji Nectarine
>500
Biji Peach
>500
Biji Pear
>500
Biji Pear
>500
Biji Plam
>500
Biji Prun
>500
Biji Squash
100-500
Buah Blackberri Hutan
>500
Daun Alfalfa
>500

Biji Aprikot

Terdapat juga pada daun seperti alfalfa yang terdapat vitamin b17 tetapi kebanyakkannya vitamin B17 terdapat pada biji buah seperti dinyatakan dalam jadual tadi. Air dari alfalfa telah laris dijual di kedai-kedai, pasaraya dan kedai ubat. Ramai yang tidak tahu bahawa air alfalfa itu mengandungi  vitamin b17.

Kenapakah lebih banyak pada biji atau benihnya? Kita lihat hadis mengenai benih iaitu Habbatus sauda.

"Sesungguhnya Al- Habbatus Sauda' boleh menyembuh segala penyalit kecuali Al-Sam". Aku bertanya "Apakah Al-Sam itu?. Baginda menjawab, " Al-Sam itu ialah maut". (Riwayat Bukhari)

Apa itu habbatus sauda. Dari terjemahan bahasa arab – melayu ia bermaksud benih yang hitam. Memang terdapat benih yang bewarna hitam yang dinamakan habbatus sauda. Adakah itu sahaja. Mungkin ahli silat cekak Malaysia boleh rujuk kepada ustaz Hakim. Betul ke, ustaz Hakim?.

Dalam banyak benih yang bewarna hitam itu, adalah yang dimaksudkan adalah benih habatus sauda sahaja? Antara benih yang berwarna hitam itu adalah lada hitam, biji selasih, biji chin dan pelbagai yang lain-lain lagi Semua benih yang hitam ini mempunyai khasiat yang tersendiri. 

Biji selasih mempunyai khasiat seperti
Biji Selasih
             
1.       Dapat mengurangkan panas badan.
2.        Ia berkhasiat untuk menguatkan organ hati.
3.       Merawat insomnia (penyakit susah untuk tidur).
4.        Menenangkah fikiran yang secara tidak langsung dapat mengurangkan keadaan gelisah dan gagap.
5.        Dapat membantu mengatasi masalah gangguan pencernaan seperti sembelit.
6.        Dapat mengurangkan masalah sakit kepala, sakit gigi dan sakit perut.
7.        Bagi wanita, zat cineole dan tannin yang terkandung dalam biji selasih berkhasiat untuk mengurangkan cairan berlebihan pada vagina.

Nutrisi biji Chia adalah sebagai berikut:
Biji Chia

1.       8 kali lipat jumlah sumber Omega-3 dibandingkan salmon,
2.        6 kali jumlah kalsium dibandingkan susu,
3.       2 kali jumlah protein dibandingkan dengan biji-bijian lainnya,
4.       6 kali jumlah potassium dibandingkan pisang,
5.       3 kali jumlah antioksidan dibandingkan blueberry,
6.       3 kali jumlah zat besi dibandingkan bayam

Lada hitam telah dijadikan herba yang member rasa yang tersendiri mempunyai khasiat berikut.
Lada Hitam

1.       Membantu mencegah kanker terutama payudara.
2.       Membantu  pencernaan.
3.       Membantu menurunkan berat badan.
4.       Meredakan kumpulan gas.
5.       Dapat mencerahkan kulit.
6.       Mengatasi hidung tersumbat dan meredakan batuk.
7.       Anti-depresan alami

Jadi habatus sauda itu juga benih. Benih yang berwarna hitam itu jaga banyak yang mempunyai khasiat tertentu, jadi benih itu sesuatu yang hebat. Hebatnya biji benih adalah sebab terdiri di dalam benih itu makanan awal tumbuhan(MAT). Seperti lembu mempunyai susu awal lembu yang telah menjadi sesuatu yang amat baik untuk pelbagai penyakit, tumbuh-tumbuhan mempunyai MAT.

Bagus tak bagus MAT ini, ia memberikan makanan sebelum tumbuhan itu dapat mengeluarkan daun untuk menyerap cahaya matahari. Kita ambil taugeh sahaja sebagai contoh. Taugeh biasanya disimpan dalam ruang gelap tiada cahaya matahari. Anda boleh tanya dengan orang yang buat menyemai taugeh. Bagaimana ia boleh tumbuh seperti taugeh yang panjang walau tiada serapan cahaya matahari? Ini disebabkan oleh MAT, MAT lah yang memberikan makanan untuk ia membesar sehingga ia boleh menghasilkan makanan sendiri.

4Life TF Plus Advance adalah satu makanan sampingan yang dipercayai boleh memberi rawatan dengan berkesan. Dari kandungan yang ditulis di kotaknya, ia mengatakan Cow Colostrum dan Egg Yok atau dalam bahasa Malaysianya ialah susu awal lembu dan kuning telur. Susu awal lembu adalah makanan awal bagi lembu yang baru lahir dan kuning telur adalah makanan awal bagi binatang yang menetas dari telur.  Ini adalah makanan bagi binatang tetapi bagi makanan awal tumbuhan, ia adalah biji benih yang mana terdapat banyak B17.

Kuning telur yang dapat dijadikan makanan seperti susu awal lembu adalah telur yang apabila diperam ia akan menetas. Telur ayam bandar apabila diperam ia tidak menetas. Sebaliknya gunakan telur ayam kampung, ia akan menetas. Memang saya galakan ayam kampung atau ayam organik termasuk telurnya dan saya sendiri tidak makan ayam bandar.

Berkenaan biji buah delima, saya hendak bertanya cara makan delima itu macammana? Adakah kita makan isi dia dan buangkan biji dia atau kita makan sekali dengan biji-biji dia? Saya rasa cara yang betul seperti diberikan kepada nabi Ayyub untuk makan, adalah  dengan makan biji-bijinya sekali. Bukankah biji-bijinya mempunyai khasiat MAT? Adakah harus ia diperah dari isinya sahaja dan meninggalkan khasiat yang lebih baik?

Satu lagi benih yang amat berkhasiat dan sudah mula dibuat makanan sampingan adalah buah tunjuk langit. Buat tunjuk langit sebenarnya adalah benih  buah tunjuk langit yang terasa amat-amat pahit. Buah tunjuk langit guna dikenali dengan nama Mahogani dan terdapat banyak di kawasan lebuhraya di Malaysia.

Buah Tunjuk Langit - Saya beli di Pasar Borang Pandan.

Saya teringat kata orang tua saya bahawa habbatus sauda kita kena jadikan wirid. Wirid dengan habbatus sauda? Wirid di sini bukan dijadikan amalan yang kena baca. Wirid itu amalan harian secara tetap biasanya dalam bentuk bacaan tetapi tidak semestinya bacaan. Wirid juga dengan memakan habbatus sauda setiap hari tanpa tertinggal.Uztaz Hakim, betul ke macam tu?

Kalau seorang sihat makan 1 biji apricot (bijinya) sekiranya sihat, apabila menyidap barah lebih lebih banyak diperlukan.Ia bergantung tetapi bagi saya mungkin 7 kali secara minima secara TETAP atau SETIAP HARI.

Biji apricot boleh dimakan dengan mengkisarnya dan dimakan dengan makanan lain seperti buah pisang. Saya tidak galakkan kita guna mesin pengisar, kerana mata pengisar itu dibuat dari besi. Besi akan mengurangkan dengan banyaknya khasiat-khasiat dalam MAT tadi. Sama juga seperti madu lebah, ia amat sensitif kepada penggunaan bahan yang boleh bermagnet dan bahan yang boleh mengalirkan eletrik.

Cara lain adalah menumbuk menggunakan lesung dan memakan buah yang telah dihancurkan atau sekiranya kita tumbuk lagi ianya mengeluarkan minyak dan minyak itu kita makan menggunakan sudu plastic atau sudu kaca.

Ada juga syarikat yang mengeluarkan minyak dari vitamin B17 dan minyak habbatus sauda. Ianya harus dilakukan tanpa menggunakan logam dan harus diambil mengunakan sudu bukan logam.

Barah merupakan penyakit no 2 selepas penyakit jantung. Barah pangkal rahim pula merupakan pembunuh no 1  di Malaysia di kalangan wanita. Saya menekankan untuk ambil vitamin B17 secara tetap atau ambil habbatus sauda secara tetap dan sekiranya mengidap penyakit barah, perlu ambil sekurang-kurangnya beberapa kali lebih banyak. Ambil dengan menggunakan sudu bukan logam.


Sampai sini dahulu untuk bahagian 1.

Monday, May 11, 2015

Pembelian saham berdasarkan RSI Oversold itu SILAP



Assalamualaikum.

Memang pada asalnya kita disuruh beli apabila RSI oversold tetapi bagi mereka yang percaya strategi pada waktu ini adalah waktu rancak, kita tidak sepatutnya menunggu di oversold. Itu salah, tidak betul dan merugikan masa.



Waktu ini, di Malaysia adalah waktu rancak. Sila lihat artikel yang lepas-lepas untuk mengetahui makna rancak. Dalam purata 24 tahun, 7 tahun pertama masa gawat, 10 tahun kemudian itu masa berhati-hati.  Kini sudah lebih 17 tahun dari permulaan gawat iaitu tahun 1994, masa ini masa rancak.

RSI oversold (terlebih jual) bermakna orang sudah tidak berminat untuk melabur dalam kaunter ini. Sekiranya anda melabur guna strategi berhati-hati, maka anda boleh beli. Anda beli dengan harga yang menguntugkan, dan sekiranya saham turun harganya, anda beli lagi. Jual pada overbought (terlebih beli).

Sekiranya anda melabur dalam strategi rancak seperti sekarang ini, anda tidak digalakkan tunggu. Anda lihat sekiranya RSI mula oversold atau kurang dari 30, ia akan terus turun untuk beberapa hari lagi. Anda tiada masa untuk menunggu semasa zaman rancak.

Saya mencadangkan guna RSI lebih dari 50 untuk masuk saham berserta indikator lain. Ini adalah masa yang sesuai dengan kehendak manusia pada waktu itu. Ada juga yang memasukki saham pada RSI melebihi 70 atau RSI terlebih beli yang mana orang sibuk menjual. Saya letakkan RSI lebih 50 sebagai satu kemestian di samping indikator lain.

Sekian dahulu kisah pasaran saham. Moga-moga anda memperolehi keuntungan yang besar.

Untuk mengetahui lebih lanjut, anda boleh ke sessi taklimat awal pada hari Jumaat, 15 Mei 2015 jam 2:45 petang di Menara Msc Cyberport, Johor Bahru. Email dfariz@yahoo.com.

Thursday, February 5, 2015

Kursus ringkas cara bagaimana mengambil keuntungan dari pasaran saham.


Kursus ringkas mengenai kegawatan ekonomi dan kerancakkan ekonomi berdasarkan buku Dua Sub Kitaran Hayat ekonomi dan juga cara mengambil keuntungan dari setiap dari tiga fasa iaitu fasa gawat, fasa waspada, dan fasa rancak akan diadakan di

Tempat : Tingkat 30, Menara Msc Cyberport, Stulang, Johor Bahru.
Waktu : 2.30 ptg - 4.30 petang
Tarikh : 6/2/15

Bayaran RM 25.00
Email dfariz (at] yahoo.com


Monday, July 28, 2014

Ucapan Selamat Hari Raya. Hadis Nabi Muhammad s.a.w. lebih baik dari teori Nasrani atau Yahudi.

Dari Dzulfariz Azman

Assalammu alaikum kepada semua umat Islam yang mengenali saya, Dzulfariz bin Azman.Selamat sejahera bagi yang belum beragama Islam.

Semperna bulan Syawal, saya mengucapkan selamat hari raya aidil fitri, hari kemenangan untuk orang Islam. Semperna itu, di bulan yang baik ini, saya meminta maaf atas apa-apa kesilapan yang pernah saya lakukan sama disedari atas tidak.





Salah satu konsep yang diutarakan adalah konsep "cashflow quadrant' iaitu makan gaji, bekerja sendiri, perniagaan dan pelaburan yang dikeluarkan oleh Robert Kiyosaki. (http://en.wikipedia.org/wiki

/Robert_Kiyosaki)

Saya tidak beberapa fasih tentang konsep Robert Kiyosaki ini, kerana terdapat apa yang lebih baik dari itu yang saya cuba ikut iaitu hadis Rasulullah s.a.w.


Sesungguhnya, telah ada (diri) Rasulullah itu contoh tauladan yang baik bagimu 'iaitu' bagi orang yang mengharapkan (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan banyak mengingati Allah." (Surah Al-Ahzab:21)

Dalam konsep ini dikatakan seseorang sepatutnya berubah daripada makan gaji kepada konsep pelabur. Apakah ini yang dicadangkan oleh Nabi Muhammad?

Nabi Muhammad s.a.w pernah bekerja makan gaji sewaktu kecil sewaktu ia bekerja sebagai pengembala kambing. Pengembala kambing selalu dilakukan oleh kanak-kanak dan Nabi Muhammad adalah seorang kanak-kanak yang bekerja  sebagai pengembala kambing. 


Ikut hadis berikut.


Allah S.W.T tidak mengutuskan seorang Nabi melainkan dia mengembala kambing.” Para sahabat bertanya berkenaan diri baginda. Baginda menjawab, “Ya!..Aku juga pernah mengembala kambing penduduk Mekah dengan mendapat upah beberapa qirat.”(H.R Bukhari)

Tidak disyak lagi, beliau pernah bekerja, makan gaji, sebagai pengembala kambing. Dan perkerjaan ini dilakukan oleh kesemua para nabi termasuk nabi kita nabi Muhammad s.a.w. Ianya satu pekerjaan yang amat mulia disisi Islam.

Kita kena lihat contoh yang dilakukan oleh nabi Muhammad s.a.w. Walaupun tiada yang menghalang usaha makan gaji, ia juga halal dalam Islam tetapi kita kena lihat apa yang dilakukan nabi Muhammad s.a.w. sebagai yang terbaik. Di sini saya katakan perkerjaan yang memberi ruang untuk kita mengusahakan mengikut pendapat kita sendiri itulah yang digalakkan.


Nabi Muhammad s.a.w kemudiannya berusaha sebagai mudharib kepada Saidatina Khadijah r.a. Saidatina Khadijah r.a sebagai pemegang harta atau pelabur, dan nabi Muhammad s.a.w. sebagai mudharib, orang yang diberi kuasa untuk mengurus perniagaan kepada pemegang harta dengan sysrat-syarat tertentu.


Irfan Khairi ada mengatakan



Dalam konteks bisnes, Khadijah telah memberikan kuasa sehingga ke tahap yang tertentu kepada para pekerja dan ‘mudarib-nya’ iaitu (rakan kongsi yang mempunyai kepakaran dalam pengurusan)  untuk menjalankan bisnesnya. Ini terbukti, apabila rombongan para pekerja dan mudarib-nya berniaga, beliau tidak turut serta bersama mereka. 
Dalam konsep ‘Mudarabah’, perniagaan dikendalikan oleh mudarib dan para pekerja yang diberi kuasa untuk melanjutkan ‘empowerment’. Namun begitu, pemantauan yang berterusan tetap di jalankan. 
Pada masa ini beliau terpaksa bersaing dengan peniaga-peniaga yang lebih berpengalaman atau lebih 'senior'. Walaubagaimanapun beliau dapat meneruskan perniagaan dengan membawa keuntungan yang besar kepada Saidatina Khadijah.

Hadis di bawah mungkin memjadi pengajaran.
Barang siapa yang pulang ke rumahnya di petang hari dan merasakan keletihan kerana dia  kedua-dua tangannya bekerja di siang hari, maka pada malam itu dia akan mendapat ampunan Allah s.w.r (HR.Tabrani)
Bukankah ini bekerja sendiri. Nabi Muhammad bekerja sendiri sebagai mudharib kepada rab almal, pemegang harta. Nabi Muhammad s.a.w berkerja, dia mendapat sebahagian dari keuntungan.

Nabi Muhammad bekerja tanpa diawasi setiap masa oleh Saidatina Khadijah yang tidak ikut sama dalam rombongan perniagaan itu. Inikah kebebasan untuk kita melakukan perkara ibadat yang kursus. Kita tidak perlu mengeluh mengatakan "sebagai orang yang makan gaji, apa yang boleh dibuat....". Jadi Nabi Muhammad secara tidak lansung, melalui perbuatannya, menggalakkan perniagaan dan kurang menggalakkan makan gaji.

Kita lihat ayat di bawah.
“Sesungguhnya orang yang selalu membaca kitab Allah dan tetap mendirikan solat serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka secara sembunyi atau secara terang-terangan, mereka mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan rugi(35:29)”
“Wahai orang-orang yang beriman. Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Yakni kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu, yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (61:10-11)”
Kenapakah disebut perniagaan di sini? Anda boleh berjuang  membela dan menegakkan agama Allah dengan harta dan diri kamu sekiranya anda makan gaji? Dalam ayat "Kami kurniakan kepada mereka secara sembunyi atau secara terang-terangan" andakah masih percaya ahli perniagaan mengalami kerugian padahal yang dikurniakan secara sembunyi tidak anda tahu. Adakah anda mengatakan "Perniagaan walau banyak untung tetapi tidak berkat pun tidak berguna"? 

Akhirnya Nabi Muhammad s.a.w berkahwin dengan Saidatina Khaidijah r.a. dan beliau akhirnya menjadi pelabur apabila beliau bersama-sama isterinya Saiditina Khadijah r.a. membangunkan harta perniagaan Saidatina Khadijah.

Ia bukan saham, tiada "saham" pada waktu tersebut seperti waktu sekarang ini tetapi adalah persamaan seperti saham-saham buat masa ini. Ingatlah kita perlu menjadi investor pada akhirnya.

Itu secara ringkas, kisah-kisah nabi yang sempat saya tulis. Ia adalah kisah yang amat mahal harganya sekiranya anda tahu maknanya. Jom melabur di Bursa Malaysia atau Amanah Saham yang berunsurkan Islam.

Friday, June 13, 2014

Zaman yang rancak, zaman gawat dan zaman berjaga-jaga dan anda boleh memerah (anggur).

Assalammualaikum.

Tahukah bahawa saham ini mempunyai musim-musim nya sendiri. Seperti juga seperti buah-buahan. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa saham itu diceritakan di dalam Al-Quran melalui perumapamaan-perumpamaan. Saya mempercayainya, anda pula bagaimana?

Perumapamaan dalam kisah Nabi yusuf menceritakan keadaan ekonomi yang gawat dalam bentuk musim kemarau selama 7 tahun. 7 tahun itu kita memakan hanya dari hasil simpanan ekonomi kita semasa hujan dengan mewah.

Keadaan yang gawat pernah dirasai oleh Ekonomi di Malaysia pada tahun 1998. Ia hampir kemuncak kegawatan. Walaubagaimanapun dari sudut pelaburan pula ia sudah mulai gawat pada tahun 1994 lagi. Tahun 1994 adalah permulalaam gawat dan ia berlaku selama 7 tahun. Perumpamaan pada zaman Nabi Yusuf digambarkan dengan tepat.

Tahun 1994 ke tahun 2000 adalah zaman yang gawat. Gawat bermakna ekonomi kita tidak dalam keadaan yang waras. Segala apa yang tidak waras terjadi akan terjadi pada waktu ini. Itulah zaman gawat yang digambarkan di mana 7 ekor sapi yang kurus akan memakan 7 ekor sapi yang gemuk. Itulah zaman yang tidak boleh buat pelaburan. Ia akan berakhir dalam 7 tahun.

10 tahun selepas tempoh gawat adalah zaman berhati-hati. Pelaburan boleh dibuat untuk kaunter-kaunter terpilih dan mempunyai asas. Pada waktu ini hanya kaunter-kaunter berkenaan indek sahaja yang bergerak. Pada zaman ini, pemilihan kaunter-kaunter menjadi tersangat penting. Waktu itu seorang yang mempunya kelayaan seperti CFA, Certified Financial Analyst menjadi tumpuan.

Selepas 10 tahun zaman berhati-hati, kita akan akan jumpa saham-saham yang berharga sederhana dan berharga rendah sudah mulai mendapat pandangan daripada penggemar saham. Saham saham ini dianalisa lebih teknikal daripada kaunter yang berkenaan indek yang dianalisa lebih kepada fundamentals. Zaman ini adalah  lebih zaman musim yang baik dalam cerita nabi Yusuf, yang mana kita harus menyimpan sedikit daripada hasil untuk musim yang kemarau. Zaman ini, tahun 2014, adalah zaman yang mewah yang berada dalam 7 tahun musim mewah. Zaman ini, merupakan zaman untuk menggunakan analisa teknikal. Zaman ini, zaman kena sentiasa berwaspada kepada musim gawat yang akan berlaku pada bila-bila.

Satu kursus telah saya aturkan untuk mereka mengetahui (1) Fundmental Analysis dan (2)Teknikal analysis
dalam satu kursus. Walaupun sekarang adalah masa untuk teknikal analysis, jika dapat di tawarkan kedua-duanya dalam satu kursus adalah yang lebih baik untuk anda.

Jadi kursus itu akan diadakan di
Tempat : Puteri Pan Pafific, Johor Bahru
Masa : 9.00 pg - 5.00 Ptg
Tarikh : 21hb Jun 2013 - 22hb Jun 2014.

Penceramah yang ada Certified Financial Analyst, satu kelayakan antabangasa.
Boleh lawati blog http://www.pakarsaham.com

Tahukan anda
Anda boleh bermain saham sebagai trader, jual dan beli dalam jangkamasa singkat.?

Anda boleh bermain kaunter IPO (kaunter terbitan baru) melalui MITI?

Anda boleh dapati sebahgian kaunter yang menarik?

Berminat. Boleh juga menghubungi saya? dfarizkorporat [at) yahoo.com














Video

Loading...