Monday, April 23, 2012

Bukan tiap-tiap hari baik melabur untuk jangka panjang.

Salam
Unit trust consultant dan bakal perunding


Melabur adalah untuk jangka panjang. Tiga tahun itu paling tidak. Tetapi tetap ada masanya tidak sesuai untuk pelabur dalam dana-dana tertentu.


Allah berfirman yang maksudnya "Dan sesungguhnya Kami akan jadikan apa yang ada di bumi itu (punah-ranah) sebagai tanah yang tandus." (Al-Kahfi 18:8)


Maksud perkaraan "tanah yang tandus" dalam kamus bererti ‘barren’ dalam bahasa inggeris. Dalam bahasa malaysia ialah satu tempoh tertentu yang keputusan adalah kurang memuaskan’ 


Ia memberitahun kita bererti antaranya "ada masanya pelaburan itu akan susut nilainya apabila keadaan gawat.


Di dalam Bibble ada mengatakan 


25:20 Tetapi barangkali ada yang bertanya apa yang akan dimakan selama tahun ketujuh pada waktu tanah tidak ditanami dan hasilnya tidak dipungut.

25:21 Dalam tahun keenam TUHAN akan memberkati tanah sehingga hasilnya cukup untuk tiga tahun.

"TUHAN merberkati  tanah sehingga hasilnya cukup untuk tiga tahun" ini bererti berlakunya ekonomi yang baik sangat dan ia mengandungi gelembung atau dalam behasa inggeris bermakna "bubbles" . Gelembung ini apabila ia pecah ia akan berbaik kepada ekonomi asal yang akan jatuh balik dua per tiga. Waktu ini jangan masuk ke pelaburan pasaram saham atau pelaburan unit amanah.

Banyak lagi pelajaran yang kita dapat dikonsikan. Kalau sesiapa mahu jadi unit trusts consultant hubungi saya di dfariz@yahoo.com

Wassalam

No comments:

Post a Comment

Video

Loading...