Monday, June 25, 2012

Isteri sebagai tanah dalam ekonomi rumahtangga



Salam kepada semua konsultant dan bakal konsultant unit trust

Isteri itu tanah bagi bercucuk tanam, atau tempat kita berushasa untuk rezeki kita. Tapi tanah juga perlu seorang pengusaha, dan pegusaha memerlukan kepada tanah.

Allah berfirman yang maksudnya

"Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu; dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemuiNya (pada hari akhirat kelak) dan berilah khabar gembira wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman." (Al-Baqarah 2:223)

 Sebagai orang islam kita memang tahu bahawa sekiranya seseorang miskin, maka akan diberi rezeki oleh Allah.Seperti firman Allah yang bermaksud

" Dan nikahkanlah orang-orang yang bujang di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui." ( Surah An Nur ayat 32 )

Di sini terletak satu rezeki yang biasa didapati apabila kita berkahwin dan ramai orang yang mengakui kehidupan berkahwin selalu diikuti dengan rezeki yang melimpah.

Tetapi ramai di antara kita yang kurang bersyukur atas rezeki yang diberi Allah selepas berkahwin, selepas ia mendapat rezeki dari Allah dan ia menjadi sebab untuk kurangnya rezeki. Apabila kita faham bahawa tanah memerlukan pengusaha, dan pengusaha memerlukan tanah, kita patut bersyukur sebab kita tidak boleh buat sendirian tapi kena buat bersama. Kita patut menghentikan segala yang tidak baik untuk hubungan suami-isteri, patut lebih banyak masa untuk dikongsi bersama sebab inilah yang menjadikan suasana harmoni untuk segala tanaman tumbuh. Sekira kita bermasaalah dengan suami/isteri kita, segala yang di pejabat akan ikut menjadi masaalah. Dan masaalah ini kita hendak buang dengan segera.

 Konsultant dan bakal konsultant, ajaklah pasangan anda untuk sebaiknya masuk sebagai unit trust consultant dan jika tidak pun untuk join mengetahui aktiviti unit trust yang terlalu baik untuk 7 tahun ini. Sebab 7 tahun selepas itu dijangka akan jadi gawat yang amat sangat. Datanglah ke Business Oppurtunity Preview pada 27/6/12 pukul 8.00 malam di Johor Bahru. Hubungi penulis di cekapsaham@yahoo.com

Sekian

No comments:

Post a Comment

Video

Loading...